به وب سایت آنتن مرکزی اصفهان -ایمن پارسه خوش آمدید.

افت سیستم توزیع آنتن مرکزی

سیستم توزیع آنتن مرکزی

از آنجا که افت سیستم توزیع آنتن مرکزی در انتخاب تجهیزات اولیه (HEAD END) موثر است لذا باید ابتدا سیستم توزیع را طراحی و محاسبه نمود. قدم اول تهیه نقشه ساختمان و علامت گذاری محل پریز‌ها و محل آمپلی فایر است.

نحوه توزیع کابل‌ها نیز از نظر عمودی یا افقی بودن نسبت به شکل ساختمان باید تعیین شود وسپس کابل‌های لازم تعیین شود. از کابل کشی طولانی و کابل کشی زیگزاگ و حلقوی باید اجتناب کرد و کابل‌ها را حد الامکان به طور مستقیم کشید.

بعد محل تپ آف‌ها واسپلیتر‌ها را تعیین می‌کنیم. طولانی‌ترین کابل یا کابل با بیشترین تعداد تپ آف‌ها و اسپلیتر‌ها را باید برای محاسبه افت سیستم در نظر گرفت.

در صورت عدم اطمینان در مورد شاخه با بیشترین افت باید در چندین شاخه افت را محاسبه کرد وشاخه با بیشترین افت را انتخاب نمود.

افت‌های سیستم توزیع:

۱- افت کابل‌ها: مقداری از سیگنال در حین عبور از کابل کواکسیال افت خواهد کرد مقدار این افت به نوع کابل مورد استفاده و فرکانس سیگنال عبوری بستگی دارد در فرکانس‌های بالاتر افت بیشتری وجود خواهد داشت.

بهتر است افت کابل را برای بالاترین فرکانس موجود یا فرکانسی که ممکن است در آینده دریافت شود محاسبه نمود.

۲ – افت اسپلیتر‌ها (INSERTION LOSS): مقدار افت در اسپلیتر عبارت است از مقدار ورودی بر حسب db منهای مقدار خروجی. به عنوان مثال این مقدار برای اسپلیتر دو راه حدود ۵/۳ db و برای اسپلیتر ۴ راه حدود ۵/۶ الی ۲/۷ دسی بل خواهد بود.

معمولا کارخانجات سازنده مقدار این افت را برای فرکانس‌های مختلف در جدولی ارائه می‌کنند.

۳ – افت جداسازی: (TAP LOSS) (ISOLATION LOSS): هر تپ آف برای ایزولاسیون گیرنده‌ها از یکدیگر سیگنال ورودی را مقداری کاهش می‌دهد وآن را به خروجی فرعی می‌دهد این افت را افت جداسازی (ایزولاسیون) می‌نامند مثلا اگر یک سیگنال ۲۵ db به یک تپ آف با افت ایزولاسیون ۲۳ db اعمال شود در خروجی فرعی مقدار ۲ db سیگنال قابل دسترس خواهد بود.

۴ – افت عبوری (INSERTION LOSS) (Trough loss): هنگام عبور سیگنال از داخل تپ آف از ورودی اصلی به خروجی اصلی مقداری افت ایجاه می‌شود که باید مقدار آن را در محاسبات مد نظر قرار داد.

مقدار این افت برای فرکانس‌های مختلف فرق می‌کند و توسط کارخانه سارنده جدولی ارائه می‌گردد، ولی معمولا تپ آف‌های با مقدار ایزولاسیون بالا افت عبوری کمتری دارند.

نحوه انتخاب تپ آف: باید در یک سیستم MATV تپ آف‌هایی انتخاب شود که حداقل ۱۰۰۰ میکرو ولت را برای هر گیرنده تامین کند و ایزولاسیون کافی بین گیرنده و سیستم جهت جلوگیری از تداخل ایجاد کند دریافت سیگنال بیشتر از۱۰۰۰ میکرو ولت (صفر دسی بل) به گیرنده آسیبی نمی‌رساند و بسیاری از طراحان سیستم‌های MATV سطح خروجی‌های فرعی را تا ۱۰ db نیز در نظر می‌گیرند.

در طراحی سیستم افت ایزولاسیون آخرین تپ آف قبل از آمپلی فایر را در نظر می‌گیرند و در صورت طولانی بودن مسیر بین تپ آف و دستگاه تلویزیون باید افت کابل آن را نیز در نظر گرفت.

در صورت استفاده از تپ آف‌های دیواری (wall tap) به علت کم بودن فاصله بین تپ آف و تلویزیون می‌توان از این افت صرف نظر کرد.

رفتن به نوار ابزار